fbpx
Przejdź do treści

Zdany egzamin – i co dalej?

    Po zdanym egzaminie – euforia! Tyle uczenia się, tyle stresu, i wreszcie są te uprawnienia!
    I nagle pojawia się pytanie: co dalej?
    Doskonale to znam. Wyszłam z egzaminu i mnie zatkało. W zasadzie nie wiedziałam co dalej robić, czy się gdzieś zgłaszać, czy świętować i czekać aż ktoś sam się do mnie zgłosi.

    Co po egzaminie na uprawnienia?

    Bezpośrednio po egzaminie…nie dzieje się nic. Trzeba czekać na pismo z Izby z zaproszeniem na rozdanie uprawnień. W moim przypadku trwało to około miesiąca (była to sesja grudniowa, czyli w międzyczasie były jeszcze święta). Zaproszenie przychodzi pocztą na około dwa tygodnie przed uroczystością nadania uprawnień.

    Na nadaniu uprawnień nie trzeba się stawiać osobiście, ale jest to miła uroczystość więc oczywiście warto. Odbiór dokumentu potwierdza się podpisem. Od tego momentu muszą minąć dwa tygodnie, aby decyzja stała się ostateczna (w końcu jest to decyzja administracyjna jak każda inna). Nie trzeba jednak tyle czekać, można się zrzec prawa do odwołania. W mojej okręgowej izbie były przygotowane formularze, i po uroczystości każdy chętny mógł taki wypisać, jednocześnie zrzekając się swojego prawa do odwołania. Dzięki temu izba może przyspieszyć dalsze procedury, czyli przekazanie decyzji o nadaniu uprawnień do Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego. GINB po otrzymaniu decyzji, i wpisaniu architekta na listę osób posiadających uprawnienia budowlane, wysyła do zainteresowanego pismo.

    Członkostwo w Izbie

    Po tym wszystkim pozostało zostać członkiem Izby Architektów. W tym celu należy wypełnić wniosek (one również były dostępne w mojej okręgowej izbie po rozdaniu uprawnień, można je było od razu wypisać). Izba dostaje od GINB kopię informacji o wpisaniu na listę osób posiadających uprawnienia. W tym momencie od pozostania członkiem Izby dzieli nas głosowanie na najbliższym posiedzeniu. W zależności od tego kiedy będzie najbliższe spotkanie, tyle trzeba czekać.
    Po pomyślnym dla nas głosowaniu, pocztą przychodzi oficjalne pismo o przyjęciu do Izby. Zgodnie z wytycznymi, które są w piśmie należy uiścić opłatę wpisową oraz pierwszą składkę miesięczną, a także ubezpieczenie OC.

    Po spełnieniu tych wszystkich formalności można już korzystać z nowo zdobytych uprawnień!

    SPRAWDŹ TAKŻE:
    Statystyki zdawalności na egzaminie na uprawnienia.

    Subscribe
    Powiadom o
    guest
    3 komentarzy
    Oldest
    Newest Most Voted
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Patrycja
    3 lat temu

    Czyli od egzaminy w grudniu do bycia architektem z uprawnieniami ile czasu minęło w Twoim przypadku?

    Patrycja
    3 lat temu
    Reply to  Barbara Kania

    Super, dziękuje za odpowiedz 🙂

    3
    0
    Co o tym myślisz? Skomentuj!x